Η εφαρμογή της νομοθεσίας για την ασφάλεια κατά την χρήση των ανελκυστήρων αποτελεί αδήριτη ανάγκη, καθώς και απαίτηση, προκειμένου να μηδενιστούν τα θανατηφόρα ατυχήματα μέσα σε αυτά.
Αυτό ήταν το επιστέγασμα της 2ης ημερίδας για την ασφάλεια των ανελκυστήρων, την οποία διοργάνωσε η Πανελλήνια Ένωση Τεχνολογίας Ανελκυστήρων & Κυλιόμενων Κλιμάκων (ΠΕΤΑΚ) στην Αθήνα.
Όπως επισήμανε ο Πρόεδρος της ΠΕΤΑΚ, κ. Αθανάσιος Μπίκας, είναι αδύνατον ως κοινωνία να δεχθούμε νεκρούς από τους ανελκυστήρες.
Μάλιστα, ο κ. Μπίκας σημείωσε πως υπάρχει το παράδοξο πως ενώ όλοι συμφωνούν πως με τίποτε δεν πρέπει να θρηνούμε νεκρούς από τη χρήση των ανελκυστήρων, εντούτοις στην πράξη η σχετική νομοθεσία δεν εφαρμόζεται ή εφαρμόζεται πλημμελώς ή παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις και κενά.
Στις μελλοντικές τάσεις στη νομοθεσία του ανελκυστήρα αναφέρθηκε ο κ. Νίκος Σπυρόπουλος, εκπρόσωπος της ΠΕΤΑΚ στην Components Committee της European Lift Association (ELA).
Τα οφέλη και τις αδυναμίες των ελέγχων ασφαλείας των ανελκυστήρων στην Ελλάδα υπογράμμισε ο κ. Παναγιώτης Κοντούλης, διευθυντής ανελκυστήρων και ανυψωτικών μηχανημάτων της TUV Austria Hellas. Ο κ. Κοντούλης τόνισε πως τα χρονικά διαστήματα των ελέγχων στους ανελκυστήρες στην Ελλάδα είναι σχεδόν πενταπλάσια από τη μέση ευρωπαϊκή πρακτική.
Ο κ. Σάββας Πελτέκης, γενικός διευθυντής της TUV Hellas, δήλωσε πως εκατοντάδες χιλιάδες ανελκυστήρες στην Ελλάδα βρίσκονται σε καθεστώς ημιπαρανομίας, υπάρχει χαμηλό επίπεδο ασφάλειας στους ανέλεγκτους ανελκυστήρες, ενώ παρατηρείται και μειωμένο ενδιαφέρον των διαχειριστών των οικοδομών για την υποχρέωση τους να προβούν στον περιοδικό έλεγχο των ασανσέρ. Επιπλέον, καταγράφεται ανυπαρξία ελέγχου της αγοράς, όσον αφορά στην πιστή εφαρμογή της νομοθεσίας.
Από την πλευρά του ο κ. Philip Lamalle, απερχόμενος πρόεδρος της European Lift Association, παρουσίασε τη χαρτογράφηση της Ευρωπαϊκής αγοράς ανελκυστήρων και τις μελλοντικές προοπτικές της. Κάνοντας μεταξύ άλλων μνεία για την ελληνική αγορά, είπε πως αντιστοιχούν 38 ανελκυστήρες ανά 1.000 κατοίκους στη χώρα μας, δηλαδή υπάρχει πολύ υψηλή πυκνότητα με κριτήριο τα σχετικά ευρωπαϊκά δεδομένα. Το παράδειγμα της Γαλλίας και την προσπάθεια, που καταβλήθηκε επί σειρά πολλών ετών για τον εκσυγχρονισμό των ανελκυστήρων, ανέλυσε ο πρώην Υπουργός Μεταφορών της χώρας, κ. Gilles de Robien. Ο κ. Gilles de Robien ανέφερε πως μετά από διαδοχικά θανατηφόρα περιστατικά σε ανελκυστήρες το 2001 και το 2002 στη Γαλλία, η νομοθεσία άλλαξε ριζικά και οι έλεγχοι εντατικοποιήθηκαν, με αποτέλεσμα να μηδενιστούν τα τραγικά ατυχήματα σε ασανσέρ.
Κλείνοντας την ημερίδα και κατά τη διάρκεια της ανοιχτής συζήτησης, που ακολούθησε των εισηγήσεων, ο κ. Κώστας Κουκούντζος, διευθύνων σύμβουλος της Kleemann Hellas ΑΒΕΕ, υπογράμμισε ιδιαίτερα το γεγονός πως δεν μπορεί να υπάρχει καμία ανοχή απέναντι στα ατυχήματα και κυρίως στην απώλεια ζωών αθώων θυμάτων, που δεν έκαναν καμία λανθασμένη κίνηση, παρά μόνο επέλεξαν να μετακινηθούν με ανελκυστήρα.
Να σημειωθεί τέλος πως ξεκίνησε η λειτουργία και του site της ΠΕΤΑΚ στη διεύθυνση www.petak.gr
Απολογισμός 2ης Ημερίδας ΠΕΤΑΚ